کلکسیون


   
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





بازی
طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

تاریخ ایرانیان
خرید عینک آفتابی
بارسلونا و رئال مادرید
سرگرمی+جووور وا جووور
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلیکسیون و آدرس http://www.center1.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» ارگونومی در خودرو

ارگونومی در خودرو

صندلی های نوین تکنولوژی صندلی وسائل نقلیه از جمله سیستم هایی است که سابقه آن به قبل از اختراع اتومبیل می رسد و از این بابت مانند سیستم تعلیق و سیستم فرمان اتومبیل است که به اجداد خود در گاری و درشکه ها بر می گردد.


در طی این چند قرن صندلی وسایط نقلیه تغییرات بسیار کرده اند و از نیمکت های چوبی ساده به مبل های چرمی بسیار لوکس و راحت تبدیل شده اند. اما به تازگی کمپانی مرسدس بنز دست به طراحی و ساخت صندلی جدیدی زده است که ماهیت صندلی اتومبیل را از یک مبل راحت به یک موجود زنده که حتی نفس هم می کشد، تغییر داده است.

کمپانی از اصطلاح «بسیار راحت» برای توصیف صندلی کلاس اس جدید استفاده کرده است. این صندلی بصورت سفارشی بر روی مدل های جدید این کلاس تشریفاتی نصب می شود تا راحتی صد چندان را برای راننده و مسافرین به همراه آورد. این صندلی جدید به دو سیستم نوین مجهز است که اولی سیستم تهویه فعال یا Active Ventilation است و دومی سیستم چند محوره پشتی صندلی یا Dynamic Multi Cuntour Back Rest می باشد که هر دو از جمله یافته‌های جدید علمی است که بر پایه تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات دایملر بنز در اشتوتگارت بدست آمده بنا شده است.
سیستم تهویه فعال تضمین می کند که صندلی در اثر تعرق چسبناک نشود و در عین حال از سرما خوردگی و کوفتگی کمر راننده در اثر سرمای شدید جلوگیری کند. پیکربندی این سیستم بر اساس آرایش تعدادی بادبزن (fan) مینیاتوری و کانال های مربوطه است که در داخل تشک های صندلی قرار گرفته و با ایجاد جریان هوای مستمر در سطح صندلی و پشتی آن هرگونه رطوبتی را از روی آن از بین می برد.

سیستم چند منظوره پشتی صندلی به ستون فقرات کمک می کند که در طول مدت زمان زیاد حرکت آهسته و نرمی در طول آن به وجود آید و از سکون و ماندن در یک حالت برای مدت زیاد جلوگیری کند. این حرکت موجی شکل از طریق سه بالشتک هوا که آن هم درون بالشتک های صندلی قرار گرفته است که باد درون آنها را به آرامی پر و خالی می شود صورت می‌گیرد. حرکت آرام و مداومی که این صندلی در اثر پر و خالی شدن تشک ها پیدا می کند اثر بسیاری در کاهش صدمات به دیسک کمر و عضلات پشت دارد. تست این صندلی جدید در منطقه لاردو، تگزاس و صحرای مکزیک صورت گرفته و رهبر تیم آزمون دکتر Pofa Heller بود در این صحرا در بهترین حالت هوا ۴۵ درجه سانتیگراد است. تست در ماه جولای انجام گرفت که در این ناحیه گرمترین ماه سال است. برای انجام آزمون فوق از یک دستگاه مرسدس بنز کلاس اس آزمایشی که به کلیه تجهیزات اندازه گیری و آزمون مجهز شده بود استفاده شد.

این وسائل اندازه گیری رطوبت پوست سرنشینان و دمای پوست را در هر لحظه اندازه گیری و ثبت کردند. پس از انجام کلیه آزمون ها نمودارهای رسم شده نتایج جالبی را نشان داده اند. پوست دکتر Pofa Hellerکاملا مرطوب و خیس بود و لکه های رطوبت بر روی پیراهن او دیده می‌شد، ولی پیراهنی که راننده پوشیده بود کاملا خشک بود. دستگاه‌های اندازه گیری همچنین نشان داده اند که استرس اعمال شده به راننده به اندازه چشم گیری کمتر از سرنشین های دیگر بوده است دلیل امر کاملا روشن است؛ کمپانی در این اتومبیل تنها برای راننده صندلی جدید را نصب کرده است. طراحان این پروژه در ابتدای کار با این دید وارد شده اند که در هنگام گرما با دمیدن هوای سرد بر صندلی ها مشکل تعرق را حل کنند ولی بزودی فهمیدند این راه حل کارآیی کافی را ندارد چرا که همان گونه که سرما باعث تبخیر عرق می شود، سرمای مضاعفی ایجاد می شود و این سرما باعث صدمه رساندن به عضلات و سرما خوردگی می شود. بررسی های بیشتر نشان داد در صورتی که شدت وزیدن باد و دمای آن کنترل شود همه چیز سالمتر خواهد بود.

این سیستم دارای بادزن های برقی است که از درون کانال‌های پلاستیکی به سوی مکان های مشخص متوجه است. هوا به صورتی کاملا همگن در سطح زیرین روکش صندلی ها توزیع می شود. در اثر بررسی های انجام شده تیم مهندسی بنز به این نتیجه رسید که هوای دمیده شده هیچ نیازی به سرد شدن از قبل ندارد و به راحتی با همان دمای عادی اثر تهویه کافی را خواهد داشت چرا که هوای محیط داخلی ( در صورت روشن بودن سیستم تهویه ) سردتر از سطح پوست بدن خواهد بود.


از مزایای دیگر این سیستم می توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱- سیستم تهویه فعال دمای بسیار دلپذیری را برای صندلی ایجاد می کند حتی اگر اتومبیل برای مدت زیاد در آفتاب مانده باشد دمای سطح صندلی ها در مدت بسیار کوتاهی قابل تحول خواهد شد.

۲- حتی اگر شخص عرق کرده باشد لباس ها خشک خواهد ماند.

۳- در زمستان این سیستم تهویه به همراه گرمکن ها صندلی های مطبوعی را برای صبح های سرد ایجاد می کند. در هر صندلی در اس کلاس جدید ۱۰ باد زن وجود دارد که ۶ عدد آنها در زیر صندلی و ۴ تای آنها در پشتی صندلی قرار گرفته که خروجی آنها ۱۲ وات است و در هر دقیقه ۲۰۰ لیتر هوا را جابجا می کند. برای این که صندلی انعطاف کافی خود را داشته باشد، این بادزن‌ها با فنر به صورت معلق در داخل صندلی قرار می گیرند.


کنترل این سیستم از طریق کلیدی که در کنار در قرار دارد انجام می شود. این کلید در کنار کلید گرمکن صندلی قرار دارد. یک نشانگر LED آبی رنگ در بالای این کلید روشن بودن سیستم را اعلام می کند. در سیستم روشی هم برای سرد یا گرم کردن صندلی ها پیش بینی شده است که در شروع کار سیستم بصورت خودکار برای جلوگیری از سرما خوردگی راننده یا سرنشین جلو به حالت ملایم باز می گردد. در صورتی که راننده بخواهد شدت خنک کنندگی را افزایش یا کاهش دهد به غیر از سیستم اتوماتیک می‌تواند با کلیدها، کنترل را بصورت دستی جابجا کند.



دیگر دستاورد مهم مرسدس بنز که به عنوان اختراع جدید در این اتومبیل بکار گرفته شده مکانیزم چند محوره پشتی صندلی است. در این مکانیزم، با کمک کیسه های خاصی که در پشتی صندلی قرار دارد حرکت موجی شکل و بسیار آهسته ایجاد می شود که باعث جلوگیری از خستگی می گردد. در پشتی صندلی پنج کیسه هوا وجود دارد. یکی در قسمت قوس کمر، دو تا در ناحیه شانه و دو تا بصورت طولی در طرفین صندلی قرار دارند که قابل پر و خالی شدن با باد هستند. این کیسه به کمک کلید دیگری بر روی کنسول فعال می شود. به محض فعال شدن اولین کیسه شروع به تنفس می کند. این کیسه در محل قوس کمر قرار دارد و پس از مدتی مجددا هوا را به بیرون می دمد و این کار به آهستگی تکرار می شود. پروفسور «Hance Uorgense » یکی از مشهور ترین طراحان صندلی جهان و رئیس انستیتو آنتروپولوژی دانشگاه کیل معتقد است که هیچ چیز خسته کننده تر از فشار عضلانی ایستا بر بدن انسان و عضلات او نیست. پروفسور «Hance Uorgense » بخش عمده ای از سیستم چند محوره پشتی صندلی جدید را طراحی کرده است.


وی مزایای عمده این مکانیزم را به شکل زیر بر شمرده است:

- تنش بروی دیسک ها و عضلات پشت به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

- بدلیل کاهش خستگی در عضلات پشتی هوشیاری راننده برای تمرکز بروی رانندگی بیشتر می شود.


برای دستیابی به عملکرد بهینه پمپ های هوا برای کیسه‌ها آزمون های فراوانی به کمک پروفسور و همکارانش، که قبلا به طراحی صندلی های ارگونومیک برای لوفت هانزا و دویچ بان دست زده بودند، انجام شد که نهایتا معلوم شد فشار بهینه جهت حداکثر آوردن هوشیاری راننده ۱۰۰ میلی بار است. همچنین این آزمایش ها نشان داد چرخه پر و خالی شدن کیسه‌ها می بایست ۲۰ ثانیه باشد. راننده می تواند هر چند بار که می خواهد با زدن سوئیچ مکانیزم را فعال کند.

این روش برای جلوگیری از عادت کردن راننده به این مکانیزم پیش بینی شده است.

کنترل ها فعالیت های اجرایی مختلف در خودرو – که یک سیستم کنترلی محسوب می شود – باید توسط وسایل کنترلی مناسب انجام شوند. برخی از مراجع و ماخذ موجود، وسایل کنترلی به کار رفته در خودروها را تجهیزات داخلی معرفی می کنند. کنترل ها، ابزاری هستند که نقش هدایت سیستم را به استناد اطلاعاتی که از نمایشگرها و سیستم های خبره یا خود انسان دریافت می کنند بر عهده دارند. وظیفه اصلی یک کنترل در یک سیستم انسان و ماشین،ارسال اطلاعات و دستورهای کنترلی به تعداد وسیله، مکانیزم یا سیستم است.


وجود کنترل های مناسب، راننده خودرو را در هدایت و کنترل بهتر وسیله نقلیه خود و پیشگیری از کار افتادگی آن کمک می کند. یک طراح خودرو با دید ارگونومیکی هنگامی می تواند یک نوع کنترل مناسب را طراحی کند که قبلا نیازهای مصرف کننده آن را به دقت شناخته باشد. نوع اطلاعاتی که می توان به وسیله کنترل ها جا به جا کرد،یا گسسته اند ( یعنی در قالب حالات خاموش یا روشن، کم یا متوسط یا زیاد، وضعیت ۱ یا ۲ یا ۳ و امثالهم قرار می گیرند )؛ و یا پیوسته (یعنی در قالب یک دامنه مشخص مانند سرعت از ۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت قرار می گیرند ).

در طراحی کنترل ها علاوه بر ملاحظات فنی مانند جنس و استحکام، عموما عوامل زیر که از نظر ارگونومیکی مهم هستند در نظر گرفته می شوند :

۱- شکل: از نظر امکان دید و یا لمس مناسب کنترل جهت شناسایی، داشتن درجه بندی یا شاخص جهت سهولت یادگیری طرز کار و ...

۲- حالت: از نظر صاف بودن، شیار دار بودن، آج دار بودن و .....

۳- اندازه: از نظر قابل تشخیص بودن و رعایت فاصله استقرار کنترل ها و...

۴- موقعیت: از نظر سهولت دید و شناسایی و دسترسی به کنترل و...

۵- نحوه عملکرد: از نظر نیاز به کشش، فشار، چرخش و...

۶- رنگ: از نظر معنی دار بودن رنگ، تشخیص و تمایز بهتر، انتقال سریع و دقیق و مناسب اطلاعات.

۷- بر چسب: از نظر محل چسباندن، نوع شکل و علایم و نوشته ها و ...(وجود بر چسب جهت عمومی کردن شناسایی کنترل ها مفید است.)

۸- نسبت پاسخ یا واکنش: نسبت میزان حرکت و تغییر مکان وسیله کنترلی به میزان پاسخ و حرکت سیستم است و با C/R نشان داده می شود.

۹- مقاومت: یک واکنش اطلاعاتی است که باعث احساس راننده از عملکرد وسیله کنترلی می شود.

۱۰- فضای مرده: مقدار فضای خالی و بی مصرف مانند فضای خالی بین کنترل ها است .


لقی: حداکثر میزان حرکتی است که هر گاه وسیله کنترلی در آن دامنه حرکت کند، هیچ تغییری در سیستم کنترلی بوجود نمی آید(شبیه به خلاصی ماشه در تفنگ) میدان‌های دسترسی اگر چه اندازه های بدن در حالت ساکن که از استخراج اطلاعات آنتروپومتری استاتیک به دست می آید برای طراحی ها بسیار ضروری و مفید هستند، ولی به علت این که هر شخص به غیر از مواقع خواب اکثرا در حال تحرک می باشد جوابگوی نیازهای اطلاعاتی یک طراحی مطلوب از محل کار و وسایل و تجهیزات و ابزار کار نمی باشند و بایستی اندازه های بدن در حال حرکت نیز در نظر گرفته شوند. اندازه های بدن در حال حرکت که از استخراج اطلاعات آنتروپومتری دینامیک بدست می آید، در طراحی فضاهای کاری در داخل خودرو نیز کاربرد زیادی دارند که مهم ترین آنها میدان های دسترسی دست ها و رسیدن پاها و میدان دید چشم انسان است.


●فرمان خودرو فرمان خودرو که وسیله تغییر مسیر حرکت آن است، به لحاظ مدت زمان زیادی که راننده با آن کار می کند و همچنین حساسیت وظیفه کار کردی آن، از مهمترین کنترل‌ها در خودرو است. طراحی نامناسب فرمان باعث خستگی زودرس راننده می شود و در نتیجه موجب می گردد که احتمال بروز خطرات ناشی از رانندگی هم بالا رود. در طراحی فرمان خودرو، عواملی مانند شکل، جنس، قطر طوقه یا غربیلک، محل اتصال اجزاء، بخش هایی که روی آن نصب می شوند، امکان حرکت های تنظیمی ( در طول محور ) فرمان، قطر قطع غربیلک فرمان، شکل سطح مقطع و حالت رویه خارجی غربیلک، زاویه صفحه ای که فرمان در آن قرار می گیرد و ... مهم هستند. توصیه می کنند استفاده از حلقه هایی که جهت تزیین فرمان به صورت آج خورده ساخته می شوند، و نیز از دندانه دار ساختن غربیلک فرمان پرهیز گردد؛ چون باعث مزاحمت در گرفتن غربیلک توسط راننده می شوند؛ در عوض غربیلک فرمان به گونه ای ساخته می شود که شکل سطح مقطع آن متناسب با انگشتان دست باشد تا انگشتان دو دست به صورت راحت روی قطر داخلی غربیلک قرار گیرند و تماس و اصطکاک لازم بین دست ها و غربیلک فرمان نیز تامین گردد.


●اهرم تعویض دنده در خودرو در خودروهای سواری معمولی که سیستم جعبه دنده (Gear Box ) آنها اتوماتیک نیست، برای تعویض دنده به منظور افزایش یا کاهش قدرت موتور با توجه به سرعت های متغیر مورد نیاز در شرایط مختلف رانندگی و یا به منظور تغییر جهت راستای حرکت از جلو به عقب یا برعکس، از نیروی دست استفاده می شود. البته در خودروهای دنده اتوماتیک نیز به منظور تغییر دادن حالت (دنده عقب و پارکینگ و ... ) دسته دنده مورد نیاز است. برای مؤثر واقع شدن اهرم تعویض دنده در کاربرد، باید بین موقعیت های متناظر با حالات مختلف انتخاب، فضای مناسبی وجود داشته باشد تا راننده هنگام تعویض جایگاه محور، آن را احساس کند؛ بدین ترتیب راننده می تواند جایگاه جدید خود را از جایگاه مجاور و قبلی اش براساس احساس خود تمیز دهد.

●پدال ها در خودرو پدال ها در خودرو کنترل هایی هستند که جهت افزایش و کاهش سرعت خودرو در طول مدت رانندگی در جاده ها، اتوبان ها، سر پیچ، چهارراه ها و ... به کار می روند. کار با پدال ها ماهیچه های عضلانی زیادی را درگیر می کند و صرف انرژی زیادی را موجب می شود؛ لذا باید تعداد آنها در حداقل نگه داشته شود و در طراحی و ساختشان نیز در نظر داشت که میزان نیرو و انرژی لازم برای کار کردن مناسب با آنها، با انسان تطابق داشته باشد.

●نمایشگرها نمایشگرها در خودرو وسایلی برای رساندن اطلاعات به راننده جهت آگاهی دادن به او از وضعیت سیستم های خودرو هستند. به طور کلی نمی توان و نباید هم از راننده انتظار داشت که در تمام طول مدت رانندگی، آماده و گوش به زنگ تغییرات در سیستم‌های خودرو باشد. بنابراین نمایشگرها باید به گونه‌ای باشند که به سریع‌ترین، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه ممکن اطلاعات را به راننده برسانند. ممکن است نمایشگرها به گونه ای باشند و یا اطلاعات به نحوی به راننده انتقال یابد که تغییر در همان لحظه ای که اتفاق می افتد از چشم شخص دور بماند؛ لذا طراحی و استقرار دهی تجهیزات نمایش دهنده در داخل خودرو باید به شکلی باشد که احتمال این که تغییرات از چشم شخص ( راننده ) دور بماند به حداقل رسانده شود.

مشخصات و مختصات نمایشگرها ( رنگ، اندازه، محل نصب، ارتباط با کنترل ها و ... ) از جمله نکات مهم در مبحث نمایشگرها هستند. در نمایشگرها باید رنگ هایی به کار روند که شرایط تشخیص مناسب و انتقال سریع و دقیق اطلاعات به راننده را بیشتر فراهم می آورند؛ لذا باید از رنگ های معنی دار و استاندارد استفاده شوند رنگ های استاندارد برای صنایع مختلف، خاصه صنایع هوایی را می‌توان به فرم ذیل طبقه بندی کرد : سبز : برای حالت عادی زرد : برای وضعیت اخطار قرمز : برای وضعیت خطر.

                          

                           تعریف و کاربردهای ارگونومی
ارگونومی از دو بخش یونانی Ergos به معنای کار و Nomos به معنای قاعده و قانون تشکیل شده و عبارتست از اصول روابط انسان با کار. در فرهنگ لغت ، ارگونومی عبارتست از آشنائی علمی از انسان در ارتباط با محیط . دانش ارگونومی یک بخش مطالعات چند شاخه ای بوده و از علوم متفاوت فنی ،روانشناسی، آناتومی، طراحی ، فیزیک ، بیولوژیکی، مدیریت، اقتصادی، ریاضیات و آمار و... تشکیل شده است. هدف اصلی دانش ارگونومی یا مهندسی فاکتورهای انسانی (Human Factors Engineering) به بررسی روابط انسان با محیط کارش با محور بهبود شرایط زندگی و کاری او مرتبط می شود ، به این معنا که ویژگی ها و توانایی های ارگانیزم انسانی به منظور تطبیق کار با انسان و بلعکس مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.ارگونومی به شکل آکادمیک ، یکی از مباحث رشته های مهندسی صنایع ، بهداشت صنعتی ، طراحی دکوراسیون، معماری ،طراحی صنعتی ، مهندسی پزشکی و... می باشد. ارگونومی در کشورهائی مانند آمریکا، کانادا، ژاپن، اسکاندیناوی و... به صورت یک رشته تحصیلی مستقل نیز تدریس می شود. اهداف ارگونومی به دو بخش تقسیم می شوند : بخش اول بالابردن کارایی و بازده انجام کار است. ایجاد سهولت بیشتر در کاربرد ، کاهش خطا و افزایش بهره برداری . بخش دوم بها دادن به برخی از ارزش های انسانی همچون افزایش ایمنی، کاهش خستگی و استرس، افزایش و ایجاد آسایش و راحتی، افزایش پذیرش و مقبولیت نزد کاربر ، افزایش میزان رضایت شغلی ، بر انگیختن جذابیت های احساسی و بهبود کیفیت زندگی است. این دو عامل عموما ً به هم وابسته می باشند و می توان گفت در هر کاربرد خاص تنها دسته ای از اهداف بیشترین اهمیت را دارند .
موارد کاربردی ارگونومی با توجه به موارد ذکر شده معلوم می شود که کارکرد یک وسیله به تنهائی نمی تواند ملاک قرار گیرد و کالاها و محصولات تولید شده باید برای استفاده انسان مطابق با خواسته ها، آسایش ، قابلیت و شرایط او سازگار و منطبق گردند . حال وظیفه کارشناسان ارگونومی یا مهندسین فاکتورهای انسانی شامل ایجاد حداقل آلودگی صوتی ، حداقل درگیری و فشار جسمی و در پی آن فشار ذهنی ، بالاترین بهره وری از شرایط طبیعی همچون نور خورشید ، شرایط اقلیمی ، ایجاد شرایطی برای حداقل مصرف انرژی انسانی و رسیدن به بیشترین میزان بهره وری ، ایجاد الگو های جدید برای ایجاد شرایط بهتر جهت احساس و درک کاربرد وسایل به هدف سرعت در انتقال مفاهیم ، با حداقل امکان خظا و دقت در پاسخ های اخطارهای رو به کاربر ، دردسترس بودن و آسان بودن کلید ها و دگمه ها و همین طور سهولت در جابه جائی دسته ها و اهرم ها بر حسب اهمیت و الویت و همچنین انطباق با منطق هر عضو به دور از افعال و اطلاعات غیر لازم . تولید کننده موفق با تطبیق تولیدات خود با اصول ارگونومی بر اساس ویژگی های جسمانی درصد بیشتر افراد در بازار هدف فروشش را به سمت کالای تولیدی خود جذب می کند . به طور مثال آمار درصد افراد چاق ، لاغر ، قد بلند / متوسط / کوتاه ، یا حتی رنگ پوست و دیگر مشخصات فیزیکی افراد جامعه و همین طور دسته بندی گروه های سنی و صنفی جامعه به طور مثال در تحقیقاتی که در سال 1985 انجام شد، معلوم شد که یک طرح موفق و مناسب از کلاه ایمنی که در اروپا با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده بود، تنها برای حدود 40 درصد از مردم سریلانکا قابل استفاده بود .همینطور وقتی استانداردهای آنتروپومتری آمریکا تعیین شد ، این استاندارها فقط برای 90% آلمانی ها ، 80% فرانسوی ها ، 65% هندی ها، 45% ژاپنی ها و 10% از ویتنامی ها مناسب بوده است.

                                     تکنولوژی ASCT در ساخت صندلی ارگونومیک خودرو

بسیاری از رانندگان همواره با صندلی های خودروی خود دچار مشکل هستند. چند سالی است که تولید کنندگان خودرو در صدد بر آمده اند که در طراحی صندلی خودروهای خود توجه بیشتری به ترکیب بدن داشته باشند و بدین ترتیب تا حدودی توانسته اند بر این مشکل غلبه کنند
www.ACOforum.org - Logan Tuning




تکنولوژی ASCT که از پیشرفته ترین تکنولوژی های ارائه شده در زمینه ساخت صندلی خودرو می باشد مخفف کلمات تکنولوژی کنترل سطح خودرو است. تکنولوژی ASCT این امکان را به صندلی می دهد که همانند قالبی بدن شما را احاطه کند و درحقیقت در نقاطی از بدن شما ارتباط و اتصال ایجاد کند که توسط صندلی های معمولی غیر قابل دسترسی می باشد.چنین تکنولوژی در ابتدا از دستگاهی که برای کمک به صدمه دیدگان ناشی از سوختگی طراحی شده بود اقتباس گردید.
ASCT تشکیل شده است از یک سری سلول های پلی اورتان که توسط یک پمپ که با یک میکرو پردازنده کنترل می شود، باد می شود و بر روی هر نوع صندلی خودرو قابل نصب می باشد. وجود شیرهای (سوپاپ های) مخصوص در سیستم فشار وارده به سلولها را بر اساس یک نقشه فشار الکترونیکی تنظیم می کند و این نقشه فشارارتباط مستقیم با نحوه نشستن و قرار گرفتن شخص بر روی صندلی دارد.
ورقهای که این سلول ها در آن قرار دارد تقریبا تمامی سطح صندلی خودرو را میپوشاند ولی نصب این صفحه آن را در فضایی بین بخش اسفنجی صندلی و روکش آن قرار می دهد. در آغاز کلیه سلول ها بیش از اندازه باد شده منتهی برای کسب بهترین حالت به تدریج فشار باد درون خود را کاهش می دهد. وظیفه پردازنده کنترل باد درون هر یک از سلول ها برای کسب حداکثر راحتی می باشد. در این سیستم با جابجا شدن و تکان خوردن راننده صندلی نیز با او حرکت می کند.
برایآزمایش چگونگی عملکرد این سیستم در شرایط مختلف در جاده های گوناگون یکی ازآنها بر روی صندلی اتومبیل روور 800 نصب گردید. در ابتدا احساس عجیبی به راننده دست می داد چرا که ابتدا صندلی باد می کرد و تبدیل به جسم سفتی میشد و سپس به طور آهسته به حالت قبلی خود تبدیل می شد.
تأثیرعملکرد سیستم در عبور از جاده های ناهموار و پیچ ها بسیار قابل توجه بودچون به طور دائم بخش هایی از صندلی با متورم شدن و جمع شدن، حداکثر راحتی را برای راننده به وجود می آوردند. به اعتقاد طراح این سیستم، ASCT یک تکنولوژی بسیار بزرگ و با ارزش بوده و پتانسیل و قابلیت تکثیر شدن هر چه بیشتر را در آینده بسیار نزدیک دارا است و از این لحاظ می توان آنرا با بالشتک های ایمنی مخصوص تصادف مقایسه کرد که از ابتدای ظهور آنها تاکنون دچار تغییرات عمده ای شده اند و یکی از آخرین آنها کنترل میزان متورم شدناین بالشتک ها می باشد.
هرفردی که بر روی صندلی قرار می گیرد بسته به وزن و نحوه قرار گرفتن نقشه فشار الکترونیکی خاص خود را دارا می باشد. لذا همین امر تفاوت یک انسان معمولی و یک کودک را مشخص می کند.
ازدیگر موارد اصلاحی که می توان برای این سیستم پیش بینی کرد در نظر گرفتن برنامه بیدار باش WAKE UP PROGRAM برای هنگامی است که سیستم تشخیص می دهدراننده مدت زمان نسبتا طولانی در حال رانندگی بوده است.
برای صندلی های اسپرت می توان مدل خاصی از این سیستم را طراحی کرد که راننده بتواند اقدام به پیمودن مسافت طولانی با سرعت زیاد بکند و حتی در هنگام پیاده شدن از خودرو بعد از مدت زمان طولانی بخش وسطی صندلی متورم شده وامکان پیاده شدن راحت راننده را فراهم می کند.
ازدیگر جنبه هایی که می توان در آینده برای این تکنولوژی در نظر گرفت افزودن قابلیت ماساژ دادن تحت نام WOW CYCLE که می تواند بخش های مختلفی از بدنراننده را در حین رانندگی ماساژ بدهد و این امر می تواند خستگی ناشی ازانجام یک رانندگی طولانی را تا حدودی کاهش دهد.
تکنولوژی ASCT می تواندتأثیرات اساسی در طراحی خودرو داشته باشد.آقای Mc Cord Vian برای سیستم فنربندی مورد نیاز در صندلی های خودرو از نوعی مواد نایلونی به صورت شبکه استفاده کرده و دیگر نیازی به استفاده از مواد اسفنجی قطور نمی باشد و میتوان ضخامت پشتی صندلی ها را تا 50 میلیمتر کاهش داد که چنین کاهشی میتواند کمک چشمگیری به طراح در طراحی خودرو بنماید.


www.ACOforum.org - Logan Tuning


 
نخستین باری که ASCT به معرض دید گذاشته شد، در نمایشگاه خودروی آمستردام هلندبود که بر روی یک کادیلاک سویل نصب شده بود و بلافاصله نیز فروش آن آغازشد. اما آقای برت Burt مطمئن است که می توان به زودی هزینه ساخت این تکنولوژی را به قدری پایین آورد که قابل نصب بر روی همه نوع خودرویی باشد. در حال حاضر برای نیل به چنین هدفی یک نمونه اولیه ساخته شده است. پیش بینی می شود با عمومیت یافتن مصرف چنین تکنولوژی دیگر نیازی به استفاده ازمکانیزم های حافظه صندلی وجود نداشته باشد و وجود WOW CYCLE که همان ماساژدادن راننده است لذت زیادی را به همراه خواهد داشت.
                              تاثير آرگونومي در طراحي خودرو
دنياي‌خودرو: اگر به محصولات و کالاهایی که در محیط زندگی‌تان وجود دارد خوب بنگرید، متوجه خواهید شد که بیشتر این محصولات در واقع برای کمک به انسان و راحت‌تر و سریع‌تر انجام دادن وظایف روزانه‌شان پدید آمده‌اند. از آن جایی که در بیشتر موارد، این انسان است که از این وسایل و ابزارها استفاده می‌کند بنابراین طراحان و مهندسین باید برای اطمینان یافتن از راحتی، ایمنی، کارایی و سلامت استفاده از این کالاها حتماً توانایی‌‌ها و محدودیت‌‌های فیزیکی و بدنی انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند.
طبعاً اتومبیل نیز به عنوان یک وسیله نقلیه از این قاعده مستثنی نیست. اگر به اتومبیل از دیدگاه یک ایستگاه کاری که در آن راننده می‌بایست برای هدایت و کنترل خودرو، کارها و عملیات مختلفی را همچون خواندن عقربه‌‌ها و علائم و درجات هشداردهنده، فشردن پدال گاز و ترمز و کلاچ، عوض کردن و انتخاب دنده مناسب، پیچاندن فرمان و ... انجام دهد، نگاه کنیم آنگاه به خوبی درک خواهیم کرد که برای ایمنی و راحتی راننده و تامین جانی سرنشینان خودرو و سایر افراد دیگری که به نحوی با اتومبیل در ارتباط هستند – همچون عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسیکلت‌رانان و ... چه بسیار نکات ظریف و دقیق و حساس ارگونومیکی باید در خودرو رعایت شوند.
موضوع اصلی علم ارگونومی یا مهندسی فاکتور‌‌های انسانی به بررسی روابط انسان با محیط کارش با هدف بهینه‌سازی شرایط زندگی و کاری او برمی‌گردد. یعنی ویژگی‌‌ها و توانایی‌‌های ارگانیزم انسانی به منظور تطبیق کار با انسان و بر عکس مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.
ارگونومي دو هدف مهم دارد هدف اول افزايش کارايي و بازده انجام کار و فعاليت‌‌هاي ديگر است كه افزايش سهولت کاربرد، کاهش خطا و افزايش بهره‌وري در اين مقوله مي‌گنجند. هدف دوم تقويت بعضي از ارزش‌‌هاي انساني مطلوب از جمله افزايش ايمني، کاهش خستگي و تنش، افزايش راحتي، ارتقاء مقبوليت نزد کاربر، افزايش ميزان رضايت شغلي و بهبود کيفيت زندگي است.
براي اينكه بتوانيم به اين اهداف ارگونومي برسيم بايد اطلاعاتي از جامعه مصرف‌كننده داشته باشيم.
مهمترين عاملي كه بايد مدنظر قرار گيرد: سنجش خصوصیات و ویژگی‌‌های جسمانی افراد (Anthropometery ) است با آمارگيري از جمعیت مشتریان بالقوه محصول موردنظر و تجزيه و تحليل داده‌‌ها يك حالت استاندارد براي محصول استخراج خواهد شد البته ارائه یک محصول در بازار برای عده‌ای بالاتر از حد استاندارد و برای عده‌ای دیگر پایین‌تر از حد استاندارد قرار می‌گیرد. به طور کلی آنتروپومتری شامل اندازه‌گیری اندازه‌‌های مختلفی از طول بدن، وزن و حجم اندام‌‌ها، فضای حرکتی و زوایای حرکتی هر یک از این اندازه‌‌ها بوده و در نهایت تهیه آمار و اطلاعات منتج از آن در تعیین شکل و اندازه ابزار و وسایلی است که در محیط کار مورد استفاده این افراد قرار می‌گیرد به طور کلی آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد نخست برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت راحتی و افزایش راندمان کاربر و دوم جهت استاندارد‌سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک فرد یا کل جامعه. در این زمینه علاوه بر ابعاد بدن، نوع وسایل مورد استفاده، جنس، میزان تحمل نیرو و فشار و سایر فاکتورهای مربوط به انسان از قبیل سن، جنس، نژاد، ساختار بدنی (ورزشکار، چاق، لاغر)، نوع شغل، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی، وضعیت بدن یا پوسچر، زمان ( ابتدای روز، پایان روز)، تغییرات ارادی (مثل منقبض‌کردن عضله)، لباس و تجهیزات فردی مورد توجه قرار می‌گیرد که البته مهم‌ترین آنها سن، جنس و تفاوت‌‌های نژادی می‌باشد.
پس از استخراج اطلاعات آنتروپومتریکی جامعه استفاده‌کنندگان از وسیله مورد تحقیق، بایستی موضوع‌های مورد استفاده در آن وسیله را فهرست کرده و با استدلال‌‌های علمی و منطقی آنها را ارزش‌گذاری کنیم. برای شناسایی موضوع‌های مهم مورد استفاده در خودرو به فعالیت‌های اجرایی كه در داخل خودروی سواری انجام می‌شود توجه می‌کنیم. این فعالیت‌های عمدتاً شامل مواردی همچون ورود (خروج) مناسب از وسیله نقلیه، نشستن، هدایت و کنترل مناسب خودرو، دید مناسب به بیرون و درون، رفاه، ایمنی و ... می‌شود.
در اینجا ویژگی‌‌های خودروی سواری را كه بايد از لحاظ ارگونوميكي بررسي شوند در چهار موضوع تشریح می‌كنیم: صندلي‌‌ها، كنترل‌‌ها (فرمان، سيستم ترمز و...)، نمايشگرها و برخي از ويژگي‌‌هاي خاص (كمربند ايمني، كيسه هوا و ...).
به منظور طراحی یک اتومبیل ابتدا باید مشخص کرد که این وسیله نقلیه برای چه منظور طراحی می‌شود. به عبارتی دیگر اول باید دید که چه نوع اتومبیلی و برای چه کاری قرار است طراحی شود زیرا پارامترهای طراحی انواع اتومبیل‌‌ها با هم تفاوت دارد. مثلاً طراحی یک اتومبیل چهار نفره لوکس سدان با یک وانت، رودستر یا اتومبیل شاسی‌بلند (مانند پاترول ) فرق می‌کند و بر حسب مورد مسایل جداگانه‌ای را برای طراحی هر کدام باید در نظر گرفت .
پس از مشخص‌شدن نوع اتومبیل باید ببینیم كه اتومبیل برای چه بازار، کشور و مردمی و با چه خصوصیات و ویژگی‌‌هایی در نظر گرفته شده است چه رقبایی و با چه مشخصاتی در بازار وجود دارند و از این قبیل مسایل. پس از تعیین خط مشی‌‌های موجود و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر در طراحی و سنجش شرایط و امکانات موجود طراحی صورت می‌گیرد.
مثلاً اگر بخواهیم برای مردم کشورمان یک اتومبیل کاملاً ملی و میهنی طراحی کنیم باید عواملی نظیر متوسط تعداد افراد خانواده، متوسط درآمد خانواده، نوع نیاز و استفاده از اتومبیل، تعداد مسافرت‌‌های در طول سال، اندازه‌‌های بدنی افراد جامعه، عادت‌‌ها و ویژگی‌‌های سنتی و اخلاقی جامعه وضعیت ترافیکی خیابان‌‌ها و جاده‌‌ها را حتماً در نظر بگیریم و سپس اقدام به طراحی کنیم.
جایگاه راننده حتماً از محل نشستن سایر سرنشینان جدا باشد و طوري طراحي شود تا اشخاصی که به عنوان راننده در خودرو حضور پیدا می‌کنند و دارای ابعاد و اندازه‌‌های فیزیکی متفاوتی هستند، به راحتی بتوانند صندلی خودشان را جهت دسترسی مناسب و مؤثر روی کنترل‌‌ها و دیدن نمایشگر‌‌ها تنظیم کنند.
صندلی عقب را معمولاً به طور یکپارچه و غیرقابل تنظیم (با ابعاد و مشخصاتی که درصد رفاه بیشتری از استفاده‌کنندگان را تامین کند )در نظر می‌گیرند.
دو صندلی جلو (صندلی راننده و صندلی بغل دست راننده) را به طور مستقل و با فاصله افقی و زاویه پشتی قابل تنظیم طراحي مي‌كنند‌. پشت‌سري در صندلي باعث كاهش خطر شكستگي گردن در تصادفات مي‌شود.
سطح تماس پشتی صندلی با پشت راننده باید کامل شود (انحناهای پشتی متناظر با انحناهای کمر راننده باشد) تا با ایجاد اصطکاک مناسب، در موقع چرخش ماشین مشکلی برای راننده پیش نیاید و همچنین خستگی کمر او نیز به علت عدم انجام کار استاتیکی کمتر شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نويسنده : حامد نعمتی | تاريخ : شنبه 9 دی 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» عناوين آخرين مطالب